Lettipark

2016
)

Lettipark af Judith Hermann

Den tyske forfatter Judith Hermann (født 1970) har udgivet 3 novellesamlinger og romanen ”Al kærligheds begyndelse” inden hun i 2016 fik udgivet novellesamlingen ”Lettipark” på Batzer & Co.

”Lettipark” består af 17 korte noveller, der handler om de øjeblikke i tilværelsen, som vi alle oplever, men som det er svært at sætte ord på. Hvad sker der f.eks. når man møder nye mennesker, hvor tæt er det i virkeligheden muligt at komme på et menneske man elsker og hvordan håndterer man den fundamentale ensomhed man kan føle i perioder af livet – og hvordan det er muligt at leve med længsel efter kærlighed og fællesskab når man føler sig ensom.

Novellen ”Hjerne” handler om ægteparret Philipp og Deborah, der i et par år har forsøgt at få børn. Efter utallige forsøg vælger parret at adoptere en dreng fra Rusland fordi Deborah er desperat for at få opfyldt sit ønske om, at blive mor – hvorimod Philipp egentlig godt kan se sig selv leve et ganske tilfredsstillende liv uden at have børn i huset. Novellen beskriver på fineste vis den frustration og uenighed, der kan opstå i et parforhold når de ønsker man har for fremtiden stritter i hver sin retning; en uenighed så stor, at der er risiko for, at parforholdet går i stykker hvis ingen af parterne er villige til at give sig.

Bogens fjerde novelle hedder ”Digte” og handler om en voksen kvinde, der fortæller om en periode i livet, hvor hun besøger sin aldrende far, der gennem noget tid har haft et skrantende helbred. Datteren fortæller om faderens tidligere indlæggelser på psykiatriske afdelinger og læseren fornemmer, at der er en hel masse følelser under overfladen, som ikke rigtig bliver udtalt. Hun fortæller om noget så banalt som den blommekage hun køber til faderen i det bageri, der ligger nederst i den bygning, hvor faderen bor – et bageri, som faderen helt konsekvent omtaler ”bøssekonditoriet”. Novellen slutter således:

”Min far sagde ikke, at han aldrig kunne finde på, at købe et stykke kage i det konditori. Det sagde han ikke, men det var vel det han mente.

Alligevel spiste han kagen, han spiste den med den særlige, heftige grådighed som jeg den dag i dag kun har set hos gamle mennesker. Det handlede slet ikke om bøsserne for ham. Jeg tror det handlede om at jeg havde købt et stykke kage til ham, og at jeg trods alt, og hvorfra egentlig, vidste at han havde elsket blommekage siden han blev syg. Det handlede om alt det, og derudover handlede det sikkert også om noget helt andet.”

”Lettipark” er på alle måder en sublim læseoplevelse.

Novellerne er sansemættede og rammer en både elegant og ordknap tone, som jeg ikke kan mindes at have fundet hos andre forfattere. Judith Hermann har bedrevet et menneskeklogt værk, hvor der er intense og særdeles overbevisende personportrætter og handlinger, som de fleste (i et eller andet omfang) vil kunne genkende fra hverdagen.

”Lettipark” er en forrygende bog, der er en af de bedste bøger, som denne anmelder har læst i 2016 (og jeg har læst over 90 bøger i år). Novellerne er alle små perler af historier, det er kort sagt litteratur når den er allerbedst og helt bestemt en læseoplevelse man ikke må snyde sig selv for.

Batzer & co
Jørgen Herman Monrad
52666392