Harens øjne

2017
)

At være et barn på flugt

Hvad er mest skræmmende for en 6-årig dreng? Det må være at blive forladt af sin mor.

At flygte med sin mor over hals og hoved uden skiftetøj og andre fornødenheder. En flugt til det fremmede Vestjylland. Her efterlader drengens mor sit barn til en helt ukendt morfar.

Morfar ser alt for tit dybt i flasken, og han har et par meget skumle venner, som jævnligt kommer på besøg. Drengen bor nu hos sin morfar, som laver den slags mad med svinekød, han ikke kan lide at spise. Han vænner sig alligevel langsomt til det ensomme liv omgivet af morfarens udstoppede dyr. Drengen udforsker sin nye verden, og tilpasser sig langsomt sit nye liv. Han finder en smule tryghed hos konen på nabogården, men der er alligevel hele tiden en underliggende angst. En angst som har noget at gøre med morfarens drukvenner. Ydermere lægger han ører til racistiske og fremmedfjendske bemærkninger fra de lokale, som kommenterer hans ikke-danske udseende.

Drengen har heldigvis stor styrke og integritet, og han formår at imødegå morfarens skjulte hemmeligheder, som bl.a. omfatter produktion af falske pengesedler. Der kommer en del komiske scener ud af drengens snarrådighed, og romanen slutter i et spændende crescendo.

Martin Krogh Andersen er en mester til at sætte ord på hvordan en lille dreng sanser og føler. Efterhånden forstår vi i løsrevne fragmenter, hvad der er årsagen til flugten. Med flygtningbarnets øjne - "Harens øjne" - oplever vi en turbulent sommer i drengens liv. Det er en lille hurtigt læst men koncentreret roman, som har fokus på børns følelser og det at være flygtning og fremmedgjort. Tidligere har Martin Krogh Andersen bl.a. skrevet romanen Arsenalet, som er en fremragende fortælling om to 12-årige drenges venskab.

Se podcast her

Læs anbefaling af Arsenalet her

53066321