Fornuft og følelse

1974
)

Fornuft og følelse af Jane Austen

Skribent
01.Dec.06

Det er noget af det bedste man kan gøre for sig selv: at læse eller genlæse en Jane Austen bog. Tag en hvilken som helst og ligegyldigt, om det er for første eller 25. gang. Det har helt samme vitaliserende effekt som en Beatlessang eller en vellykket shoppingtur.

”Fornuft og følelse” fra 1811 er Jane Austens først udgivne bog og har alle de træk, der karakteriserer hele hendes forfatterskab: En levende personskildring og en handling, der zoomer tæt ind på relationer mellem mennesker – og heldigvis ofte den mest gådefulde, tilfredsstillende, dramatiske og forviklede – nemlig kærligheden i dens mest spændende fase: forelskelsen. Sprog og stil er elegant og intelligent og gennemtrængt af en dyb ironisk munterhed, der kommer af et skarpt blik for spændinger mellem modsætninger.

Måske er det ikke helt dækkende at give Jane Austens bøger overskriften ”livet i overklassen”. Hendes hovedpersoner, som fx Elinor og Marianne, er ofte anbragt i underkanten af overklassen, og netop det faktum bliver et vigtigt brændstof for handlingen. Benhårde økonomiske facts spiller paradoxalt nok ofte en afgørende rolle i de romantiske forviklinger i Austens bøger.

”Fornuft og følelse” starter således med en nøje gennemgang af den økonomiske katastrofe, der rammer de to søstre, Elinor og Marianne, deres mor og lillesøster, da deres far dør. Hans søn af første ægteskab arver deres ejendom, Norland Park, og stort set hele deres livsgrundlag forsvinder, da den nye ejer rykker ind, og de bliver tvunget ud af deres hjem og økonomisk trygge tilværelse.

Allerede på de første par sider skitseres de modsætninger, der genererer fortællingens dynamik. Elinors og Mariannes halvbror, den velhavende John Dashwood, har lovet sin døende far at sørge for sine halvsøstre. I en samtale med sin kone, der udfolder al den småtskårne egoisme, som kun han har anlæg for, lægger han ud med at foreslå et pænt beløb til hver. Og gengivet i det kosteligste, ironiske tvelys følger læseren nu, hvordan han i samtalens løb, under sin kones indflydelse, gradvis reducerer beløbet til det rene ingenting – uden på noget tidspunkt at miste sin opfattelse af, at han storsindet følger sin fars sidste ønske.

Over for denne kulde og egoisme står den varme og kærlighed, der hersker mellem de tre søstre og deres mor. Men inden for deres cirkel står endnu en modsætning mellem Elinor, der med forstand og selvbeherskelse styrer sine følelser og Marianne, der af princip lader følelser være rettesnor for alle handlinger. Og det bliver udfoldelsen og afbøjningen af disse to modsætninger, der bliver det gennemgående tema i de kærlighedsforviklinger, Elinor og Marianne kastes ud i, da de flytter ind i et mindre hus og får en ny omgangskreds.

De møder den fåmælte, jordbundne Edward der ville være det perfekte match for Elinor, men hvad er det lige der er med hans fortid? Og den vildt romantiske, charmerende Willoughby, der som en hvirvelvind blæser liv i Mariannes let vakte flammehav af følelser uden hensyn til konventioner og økonomiske realiteter, men hvor er det lige han bliver af?

De to piger gennemlever store håb og dybe skuffelser i forhold til de unge mænd og uden at afsløre, hvordan handlingen fører Marianne dertil, kan jeg fortælle, at hun ved bogens slutning lover Elinor at lære at beherske sine følelser ”ved hjælp af religion og fornuft og stadig travlhed”. Som læser synes man, at hele rejsen dertil har været denne lidt tørre slutning værd, fordi man har været undervejs med én af litteraturens skarpeste og vittigste iagttagere. Og man vil bare have mere – igen og igen.

Oversat fra engelsk af Eva Hemmer Hansen efter 'Sense and sensibility'. Lindhardt og Ringhof, 2000.  301 sider

Mere om Jane Austen og hendes forfatterskab:

”Fornuft og følelse” på film:

Sense and Sensibility” (BBC TV 1971)

Dramatiseret af Denis Constanduros.

Produceret af Martin Lisemore.

Joanna David spiller (Elinor Dashwood) og Robin Ellis (Edward Ferrars)

Sense and Sensibility (BBC TV 1985 )

Dramatiseret af Alexander Baron

Produceret af Barry Letts .

Irene Richard spiller (elinor Dashwood) og Bosco Hogan (Edward Ferrars )

Sense and Sensibility “ (Film 1995)

Et vellykket samarbejde mellem skuespilleren Emma Thompson og instruktøren Ang Lee

Har gjort Jane Austens roman til et filmisk mesterværk. Filmen fik 7 oscarnormeringer og vandt for ”bedste manus” . Sidney Pollack har produceret og i hovedrollerne ses Emma Thompson som Elinor Dashwood , Alan Rickman som Colonel Brandon, Kate Winslet som Marianne Dashwood og Hugh Grant som Edward Ferrars.

Jane Austen på internettet:

Især kan fremhæves:

inddelt i: Writings- Biography- Bibliography