Et lille liv

2016
)

Et lille liv af Hanya Yanagihara

Denne fremragende New Yorker roman om fire studiekammerater er en pragtfuld og hjerteskærende hyldest til venskab og sammenhold. Årets stærkeste og mest uforglemmelige læseoplevelse.

’Et lille liv’ er en moderne klassiker, en voldsomt rørende og gribende roman, som er én lang rutchebanetur gennem hele følelsesregisteret. Den efterlader et uforglemmeligt indtryk og en værkende splint i hjertet. Sproget er eminent, det er letflydende og til tider næsten drømmende i sin udtryksform. Der er noget magisk over fortællingen, som den skrider frem i al sin gruopvækkende handling. Magien opstår i venskabet mellem de fire unge mænd Jude, JB, Willem og Malcolm, som møder hinanden på college. Romanen er centreret om skrøbelige Jude, hvis liv bærer tydeligt præg af de horrible seksuelle og voldelige overgreb, han var udsat for gennem hele sin opvækst. Overgreb som ingen andre end han selv kender det fulde omfang af.

Hanya Yanagihara tryllebinder læseren og skriver intenst og levende trods et meget svært og tabubelagt emne om pædofili og de voldsomme psykiske konsekvenser for offer og pårørende. New Yorker stemningen præger romanen, som også omhandler kærlighedens mange ansigter, homoseksualitet, identitet og de roller vi tildeler hinanden i venskaber og familieliv og muligheden for at bryde mønstre.

For mig var romanen en uovertruffen læseoplevelse, fordi det er lykkedes forfatteren at sammenflette en ubegribelig barndomsfortælling med en historie om venskaber, som gør bogen udholdelig at læse. For lige så hårdt det er at læse om Judes baggrundshistorie, lige så vidunderligt er det at læse om den ufattelig store kærlighed mellem særligt Willem og Jude.  Forfatteren er meget visuelt orienteret, og de mange livlige beskrivelser af personer, steder, gader og lejligheder gør det særdeles nemt at leve sig ind i handlingen og karaktererne.

Jeg vil absolut anbefale, at du skriver ’Et lille liv’ på din læseliste. Den vil afgjort efterlade dig med et skælvende hjerte, et nyt syn på venskaber og vigtigheden af at handle i tide.

En særlig tak til bogbloggeren Rikke S. F. Simonsen fra Fly med mig for lån af billedet på Litteratursidens Facebookside. Du kan følge hende på Instagram, hvor hun deler ud af sine læseoplevelser.

politiken